Brev:
Vores datter vil ikke spise aftensmad
12. november 2008
Alder:
10 mdr.
Vores datter vil ikke spise aftensmad
Kære Helen
Vi skriver til dig, fordi vi har problemer med at få vores 10 måneder gamle datter til at spise aftensmad. Vi prøver oftest med kartofler, grøntsager og en eller anden form for kød eller kødsovs, men hun er generelt afvisende. Nogle gange spiser hun dog en lille smule kartoffel uden tilbehør. Men det er sædvanligvis svært at lokke det i hende.
Vi har ellers i en lang periode haft gode spisevaner, hvor hun typisk fik kartoffelmos med grønsager og en kødbolle til aften. Men pludselig ifm. høj feber holdt hun helt op med at spise. Kun modermælkserstatning kunne vi få hende til at tage.
Nu er måltiderne til morgen og frokost genetableret – hun får havregrød med frugt og modermælkserstatning (100 ml.) til morgen. Om formiddagen får hun 125 ml. modermælkserstatning hos dagplejen. Og til frokost 2-3 kvarte skiver rugbrød med leverpostej og noget vand. Om eftermiddagen får hun frugt hos dagplejen og en flaske med sødmælk (100 ml), når vi er hjemme ved 16-tiden. Kl. 17 forsøger vi at give hende kartofler med kød og grøntsager. Hvis ikke det lykkes forsøger vi med rugbrød med leverpostej. Hvis heller ikke det lykkes, forsøger vi at med havregrød med frugt, som hun altid spiser med glæde. Til natten får hun 150 ml modermælkserstatning. Og så vågner hun typisk mellem kl. 4 og 5 om morgenen og får en flaske (150 ml.) der. Derefter sover hun videre i 1-1½ time
Vi putter hende typisk kl. 19 med mindre hun er meget træt, så kommer hun i seng allerede kl. 18.30.
Hun er ellers glad og tilfreds, men har de sidste tre uger været meget forkølet og har hostet en del. Hun har i den forbindelse kastet op nogle gange. Vi har konsulteret lægen i forbindelse hermed og afventer svar omkring podning for kighoste.
Hun sover fint i løbet af dagen – 1½ time om formiddagen og 1½-2 timer om eftermiddagen.
Vi håber du kan give os nogle gode råd. På forhånd tak!
Jeppe & Maria