Vores datter vil ikke spise aftensmad

12. november 2008

Alder:
10 mdr.

Vores datter vil ikke spise aftensmad

Kære Helen

Vi skriver til dig, fordi vi har problemer med at få vores 10 måneder gamle datter til at spise aftensmad. Vi prøver oftest med kartofler, grøntsager og en eller anden form for kød eller kødsovs, men hun er generelt afvisende. Nogle gange spiser hun dog en lille smule kartoffel uden tilbehør. Men det er sædvanligvis svært at lokke det i hende.

Vi har ellers i en lang periode haft gode spisevaner, hvor hun typisk fik kartoffelmos med grønsager og en kødbolle til aften. Men pludselig ifm. høj feber holdt hun helt op med at spise. Kun modermælkserstatning kunne vi få hende til at tage.

Nu er måltiderne til morgen og frokost genetableret – hun får havregrød med frugt og modermælkserstatning (100 ml.) til morgen. Om formiddagen får hun 125 ml. modermælkserstatning hos dagplejen. Og til frokost 2-3 kvarte skiver rugbrød med leverpostej og noget vand. Om eftermiddagen får hun frugt hos dagplejen og en flaske med sødmælk (100 ...

Annonce

... ml), når vi er hjemme ved 16-tiden. Kl. 17 forsøger vi at give hende kartofler med kød og grøntsager. Hvis ikke det lykkes forsøger vi med rugbrød med leverpostej. Hvis heller ikke det lykkes, forsøger vi at med havregrød med frugt, som hun altid spiser med glæde. Til natten får hun 150 ml modermælkserstatning. Og så vågner hun typisk mellem kl. 4 og 5 om morgenen og får en flaske (150 ml.) der. Derefter sover hun videre i 1-1½ time

Vi putter hende typisk kl. 19 med mindre hun er meget træt, så kommer hun i seng allerede kl. 18.30.

Hun er ellers glad og tilfreds, men har de sidste tre uger været meget forkølet og har hostet en del. Hun har i den forbindelse kastet op nogle gange. Vi har konsulteret lægen i forbindelse hermed og afventer svar omkring podning for kighoste.

Hun sover fint i løbet af dagen – 1½ time om formiddagen og 1½-2 timer om eftermiddagen.

Vi håber du kan give os nogle gode råd. På forhånd tak!

Jeppe & Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor